Real-time embedded systems
Doel: kennis opdoen over real-time systemen en embedded technologie
Schets van het te hanteren dicdactisch model.
In projectgroepen worden onderwerpen uitgewerkt die zullen worden gepresenteerd
voor de hele groep. Naast deze presentatie zal een casus uitgevoerd worden, die verband houdt met het gepresenteerde.
Ook moet er een schriftelijke rapportage plaatsvinden in
de vorm van een onderzoeksrapport en een samenvatting.
Voordeel van deze aanpak is dat je leert zelf kennis op te doen over een deelonderwerp
van dit uitgebreide vakgebied. Bij de presentaties van andere groepen kun je je
kennis uitbreiden. Om een basis te creeren worden eerst enkele algemene begrippen
over het vakgebied doorgesproken met de begeleidende docenten. Hierin zal worden
aangegeven welke kennisgebieden beslist in de uitwerking van de opdracht meegenomen moeten worden. Verder
zullen de projectgroepen begeleid worden en zullen ze voor de hele groep tussentijdse
overzichten geven van hun vorderingen en bevindingen. De presentaties zullen
ingeroosterd worden in het tweede blok. In dat blok is ook de casus
gepland.
Bij elke presentatie zal ook een samenvatting opgesteld worden van leerstof
die de groep zich moet eigenmaken.
Mogelijke onderwerpen
- Hardware: RISC architecturen van MIPS en ARM
- Hardware: Wireless networking, wifi, bluetooth
- Hardware: Real time communicatie (veldbussen)
- Software: Real-time OS
- Software: RT ontwerpen, object oriented desing van real-time systemen
- Software: Jini
- Software: Embedded Java en Realtime Java
- Software: Ontwikkel tools en programmeertalen voor embedded systemen
- Software: Digital control (PLC, Fuzzy control)
- Software: Robotica
- Software/hardware: PDA's
- Game consoles (GBA, XBOX, PS2, Gamecube)
Eventueel kan een eigen keuze voorgedragen worden. De hier gepresenteerde onderwerpen
zijn maar een aanwijzing in een zekere richting. De definitieve invulling wordt
door de groep zelf voorgesteld en na goedkeuring uitgewerkt. Een groep kan een
voorkeur uitspreken, maar de toewijzing wordt door de docenten gedaan.
Planning blok 1:
- Week 1: Introductie real-time systemen, embedded systemen.
Presentatie van de onderwerpen. Keuze van onderwerp, groepsindeling.
- Week 2: Onderwerp toelichting, eventueel aanvulling of bijstelling.
Hiertoe worden de groepen op een bepaald tijdstip ingeroosterd.
- Week 3: Werken aan opdrachten. Van 13:00-16:15 inloopspreekuur in D305
- Week 4: Presentatie overzicht van onderwerpen die de groep gaat uitzoeken
en presenteren (ongeveer 10 minuten per groep, waarvan
5 minuten voor de presentatie is bedoeld, de rest is voor vragen en discussie).
- Week 5: Werken aan opdrachten.
- Week 6: Inleveren concept samenvatting.
- Week 7: Bespreking met docenten volgens rooster.
Beoordeling
De beoordeling is gebaseerd op de volgende deelcijfers.
- Presentatie, vorm en inhoud
- Verslag en samenvatting
- Eindtoets
Belangrijke data
In week 6 wordt de concept samenvatting ingeleverd en besproken met de docenten.
In week 7 van blok 1 dient de samenvatting te worden ingeleverd.
Een voorbeeld van een samenvatting (over real-time scheduling) vind je
hier.
De samenvatting zal een omvang van 4 a 6 A4-tjes hebben.
Aan het eind van blok 2 in week 6 worden de verslagen ingeleverd (dit is dus in de
voorlaatste lesweek van blok twee). De verslagen hebben een omvang van 20 A4-tjes.
De verslagen komen ook beschikbaar via deze webpagina.
En dienen in electronisch formaat aangeleverd te worden. (HTML, pdf of als het
niet anders kan word formaat).
Blok 2
Indeling voordrachten
Per week komen twee onderwerpen voor het voetlicht.
- week 1:
- week 2:
- week 3:
- week 4:
- week 5:
- week 6:
- week 7:
Regels en afspraken
- De voordrachten vinden waarschijnlijk plaats in E.00.08 op de lokatie Nijenoord. Dit
is de kleine collegezaal. Begin is 13:00. De definitieve plaats zal te zijner tijd
op deze pagian te zien zijn.
- Bij de voordrachten is aanwezigheid verplicht.
- Voor elke voordracht zijn 45 minuten beschikbaar.
- In week 6 van blok 2 dienen alle verslagen ingeleverd te zijn.
- In week 7 van blok 1 dienen alle samenvattingen ingeleverd te zijn.
Samenvattingen
Casus RTEM
De casus voor RTEM bestaat uit het uitwerken van een demonstratie of
practicumproef die betrekking heeft op het onderwerp dat je bestudeerd hebt.
Mocht dat voor het onderwerp moeilijk te realiseren zijn, dan is een alternatief
in overleg met de docenten te kiezen.